Hvor: Hypnose Skolen, Torvestrædet 6, 2. sal, 3450 Allerød Hvornår: 5. november 2024 Tidspunkt: Kl. 18.30 - 20.00 Foredragsholder: Rie Brandenborg, terapeut, ejer og underviser på Hypnose Skolen og Psykoterapeut Akademiet Introduktion Stress er en naturlig belastningsreaktion på udfordringer og pres i vores liv. Det kan dog blive skadeligt, hvis det ikke håndteres korrekt. I dette foredrag vil vi udforske årsagerne til stress og strategier til at tackle det. Vi berører stress, ikke forstået som travlhed, men den alvorlige stress og hvordan den rammer og opleves forskelligt. Et foredrag om stress, som rent faktisk både giver viden om stress men også konkrete værktøjer til coping af stress - vi belyser desuden forskellige sammenhænge mellem stress og helbred, stress og psyke. Hvad er stress? Stress opstår, når vores krop og sind reagerer på oplevede / faktiske trusler eller krav. Det udløser en kaskade af hormoner, der forbereder os på kamp eller flugt. Kortvarig stress er normalt og kan endda være gavnligt. Problemer opstår, når belastningen foregår over længere tid og stress bliver kronisk. Det moderne samfunds betydning for vores livsstil og sundhed, indeholder grundlæggende forandring i arbejds- og livsvilkårene. Dette giver uanede muligheder men øger samtidig også risikoen for stress. Årsager til stress kan være fysisk og / eller psykisk betinget med udgangspunkt i f.eks.:
  • Arbejdsrelateret stress
  • Personlige udfordringer
  • Livsstilsfaktorer
Konklusion Stress er uundgåeligt, men vi kan lære at håndtere den inden den bliver mere eller mindre kronisk. Ved at forstå årsagerne og bruge effektive strategier kan vi bevare vores mentale og fysiske sundhed. Som psykoterapeut har jeg mange års erfaring indenfor mental sundhed og stress og som underviser formidler jeg viden om stress på en levende og motiverende måde – det betyder at dit udbytte er viden om hvad stress egentlig er, og hvad du helt konkret kan gøre for at mindske stress i din hverdag. Tak for din opmærksomhed!