Af Rie Brandenborg.

Eksamenstiden står for døren, hvilket for mange studerende er en periode hvor der kommer gang i stresshormonerne, det er nærmest en ”stressbacille” der udvikler sig.

Denne ”stressbacille” er yderst skadelig og spreder sig med lynets hast. Som enhver anden bacille kan den angribe året rundt, men er så sandelig også sæsonpræget. Den har ligget i dvale og bryder ud i fuldt flor under de rette vækstbetingelser.

Hvilke forholdsregler kan de som studerende tage, således at de beskytter selv og hindre at smitten spredes. Hvordan kan de undgå denne smitte? Kan de blive vaccineret, nej, ikke i den traditionelle forstand, klæde sig fornuftig på, lokalisere smittekilden og udrydde den? Nej, det er næppe muligt.

Smertekilder overalt

Der er smittekilder overalt. Vi lever i dag i et samfund hvor nul-fejl er stræbbart og begrebet 12-talspiger har de bedste forudsætninger for udvikling. Indlæg på sociale medier dyrker perfektionismen og forventninger til fremtidens bærende kræfter er ubarmhjertig.

Er det virkelig sådan det forholder sig eller er den enkelte studerende selv, uden at være klar over det, medvirkende til at sprede præstationsangsten ved at stille urimelige, måske endda urealistiske høje krav til sig selv, hvor kun det bedste er godt nok. Hvor en karakter på 10 måske er acceptabel, og alt herunder ikke, på nogen måde, er hverken noget at være stolt af eller tilfreds med. Ikke nok med det, men også med en overbevisning om at det er det eneste rigtige, og at der ikke er andre muligheder. Hvorfor forholder det sig sådan, er det samfundets skyld….

Karakterpenge

Tidligere var karakterpenge en belønning, nu er de i visse tilfælde endnu en fødekilde til denne bacille og en misforstået motivation til at præstere.  Hvordan vi som de ”kloge voksne” hjælpe og støtte den kommende generation til et realistisk niveau ift. at præstere, og dermed være mennesker der kender deres eget værd på godt og ondt, i tillid til at de gør de bedste de kan.

Noget helt andet er en decideret eksamens angst, som kan være særdeles velbegrundet. Der kan ligge ubehagelige oplevelser bag ved, som kan betyde at ”klappen går ned” når den studerende skal præstere.

Dette er der heldigvis råd for, idet hypnoterapi er et særdeles effektivt redskab til netop eksamens angst, og ofte skal der kun få behandlinger til en ændring. Hypnoterapi er den utraditionelle vaccine, som har en varig effekt i situationer hvor der skal præsteres.