Sommeren er over os og for mange mennesker er det en tid forbundet med sommerferie og rejser. Umiddelbart kan det jo lyde dejligt nok, men for de rigtig mange danskere som er flyskræk, kan det at rejse være en stor udfordring. Sådan behøver det dog ikke at være, for faktisk er flyskræk en af de ting som NLP(Neuro Lingvistisk Programmering)- og hypnoterapi, har rigtig god effekt på. Selv hvis du måske er en af dem som helt har fravalgt at flyve, er der altså håb forude og det kan du læse mere om her.

NLP- og hypnoterapi mod flyskræk

Alle mennesker er forskellige og der er mange forskellige årsager til, at flyskræk opstår. Derfor kan flyskræk også opleves forskelligt fra person til person.  NLP- og hypnoterapi tager udgangspunkt i det enkelte individs ubevidste sind og dets unikke ressourcer. Her arbejder man med de ubevidste mentale processer som leder til den uønskede reaktion og søger i stedet at ”omprogrammer” disse ubevidste mentale processer, så det kan føles trygt og rart at flyve.

Hvad der er årsag til at man er blevet flyskræk varierer fra person til person, men ofte ligger der nogle oplevelser eller særlige mønstre bag. Man kan altså have haft en ubehagelig oplevelse, som ikke nødvendigvis behøver at have noget med et fly at gøre. Der kan også være nogle personlige mønstre som gør, at man har svært ved at slippe kontrollen.

Det kan derfor være relevant at se på årsagen til at flyskrækken er opstået. Derudover er det især vigtigt at få ændret de reaktioner i form af tanker og følelser, som kroppen sætter i gang, fra noget negativt til noget positivt.  Netop derfor er NLP og hypnoterapi utroligt effektivt når det kommer til flyskræk. Hypnoterapeuter fra Hypnose Skolen er rigtig god uddannet og anvender også NLP i deres behandlinger.

At miste kontrol

Mange mennesker siger måske til sig selv, at de jo heller ikke behøver at flyve og vælger i stedet en anden måde at rejse på. I vores moderne og globaliserede verden, kan det dog være svært og man kan let føle at man går glip af noget.

Når man fravælger at flyve pga. flyskræk er der ikke tale om et aktivt valg, da der er tale om en begrænsning. En begrænsning på den måde, at det er frygten og angsten som er blevet styrende og hæmmende. Man kan faktisk sige at det er angsten som har fået kontrollen.

Det kan egentlig virke helt paradoksalt, for hvis man dykker ned i flyskrækken, så handler den for mange mennesker om en angst for at miste kontrol, at sidde fastspændt i et lille fly med mange andre mennesker, mens man lægger sit liv i hænderne på en pilot, man ikke aner, hvem er.

Man har givet kontrollen til en anden og kan faktisk ikke en gang kigge ud af forruden, som når man sidder i en bil og kan følge med i chaufførens kørsel. Man kan føle sig sårbar og har ingen kontrol, på samme måde som at man faktisk heller ikke har kontrol når angsten tager over og styre ens valg af, hvordan man holder ferie.

En tur i helvede

Lige som nogle mennesker vælger flyrejsen fra, vælger mange fortsat at flyve på trods af, at de faktisk har det helt forfærdeligt med det. Her kan frygten blive så dominerende, at den skygger for en hel del af den glæde andre kan føle ved at planlægge en kommende ferie og for den forventningsglæde mange andre kan opleve inden de skal afsted.

Derudover kan frygten gøre selve flyrejsen til intet mindre end en tur i helvede.  Det er både en ærgerlig måde at indlede og afslutte sin ferie.

Søg hjælp

Flyskræk kan let udvikle sig, så selvom man måske ikke er så flyskræk, at man afholder sig fra at flyve, kan det være en ide, at søge hjælp. Når man udfordrer sin angst, via eksponering, altså gør det som man er bange for (flyver hvis man er flyskræk), kan man være heldig at angsten aftager en smule, HVIS man får en god oplevelse.

På den anden side kan den også blive endnu stærkere, hvis ikke man får en god oplevelse og derfor kan det være godt at få professionel hjælp. Derudover er det også lettere at behandle flyskræk jo mindre den er, derfor kan det være en ide at søge hjælp uanset hvor slemt man har det.