På baggrund af den seneste tids debat omkring RAB-ordningen for alternative behandlere, som bl.a. formanden for lægeforeningen Andreas Rudkjøbing ønsker afskaffet, har jeg i  et åbent brev opfordret til samarbejde mellem det traditionelle behandlersystem og den komplementære / alternative behandlerverden.

Debat indlæg publiceret i Berlingske Tidende d. 21. august 2019, af Rie Brandenborg

Link til indlægget: https://www.berlingske.dk/kommentarer/alternativ-behandling-har-eksisteret-i-aartusinder-hvorfor-vil

Hvorfor vil Lægeforeningen kvæle alternativ behandling?

I Berlingske d. 07.08.2019, retter Andreas Rudkjøbing, formand for Lægeforeningen, noget af en beskyldning mod alternative behandlere. Han siger bl.a.: Alternative behandlere påstår at sellerijuice, analyse af hårstrå og indsprøjtning af nedkølet kaffe i endetarmen kan helbrede kræftpatienter. Det er vist at skære alle komplementære behandlere over en kam.

Som komplementær behandler og indehaver af Hypnose Skolen & Psykoterapeut Akademiet, må jeg understrege at alle studerende herfra, skoles i moral og etik og at ingen klienter behandles for fysiske udfordringer, uden forudgående samtykke fra behandlende læge.

Som formand for DAKOBE, Danmarks Komplementære Behandlere, forventer jeg at alle skoler som uddanner komplementære behandlere, har tilsvarende holdning i undervisningen. Andreas Rudkøbing udtaler: Man skal ikke være alternativ behandler og slå sig op på at man kan helbrede kræft. Enig, ingen alternativ behandler må love helbredelse af kræft eller andre sygdomme. Alvorlige eller ikke alvorlige.

En sygdomsramt klamrer sig til ethvert halmstrå i håb om bedring, en overlevelsesreaktion som de fleste behandlere forhåbentlig kan forstå, også behandlere fra det traditionelle behandlersystem. Det betyder at der er patienter der søger komplementær behandling.

En politiker har sagt: If you can’t beat them, join them.

Derfor må jeg som formand for DAKOBE, invitere til samarbejde.  Vi ser ikke alternative behandlingsformer som alternative, men som komplementære til det etablerede behandlingssystem.

RAB-ordningen giver komplementære behandlere mulighed for at søge om en RAB-registrering. For at opnå denne registrering skal ansøgeren dokumentere et vist antal uddannelsestimer og løbende dokumenterer efteruddannelse. Foreninger, der håndterer denne registrering, skal have et klageorgan som håndterer klager over en RAB-registreret behandler.

Mange brugere af komplementær behandling kender ikke RAB-ordningen, og risikerer at søge en ”forkert” behandler – det brodne kar. Vi har et ansvar for at udbrede kendskabet til ordningen. Derfor mener jeg, at Andreas Rudkøbing har et medansvar i at opfordre medlemmerne af Lægeforeningen til at orientere deres patienter om RAB-ordningen, så patienterne hvis de ønsker komplementær behandling behandles af en kompetencestærk behandler.

At afskaffe RAB-ordningen vil være uansvarligt. Det vil betyde, at disse behandlingsformer vil blive det rene Wild West, med lovløshed og frit slag for alle og uden klagemulighed for brugeren.

RAB-ordningen er den eneste mulighed en bruger har for at finde en behandler, der har dokumentation for sin faglighed.

Mange patienter søger denne vej, og har ikke mod til at tale med den traditionelt behandlende læge, om muligheden for en komplementær behandling. Det ene udelukker ikke det andet. Hvis en patient ønsker at kombinere behandlingen, vil det være naturligt at patienten i tillid til sin læge kan italesætte dette, og at denne med respekt for patienten vil lytte og forhåbentlig indgå et tværfagligt samarbejde. Dette kræver selvfølgelig, at traditionelle behandlere sætter sig ind i den komplementære behandlerverden.

Patientsikkerhed vægter højest, lad os nu erkende at alternativ behandling har eksisteret i årtusinder. I stedet for at forsøge at kvæle disse behandlingsformer, så lad os i fællesskab finde en samarbejdsform, der kan højne kvalitet og sikkerhed for komplementære behandlingsformer.

Med venlig hilsen
Rie Brandenborg, Formand for DAKOBE, indehaver af Hypnose Skolen & Psykoterapeut Akademiet.

Hypnose Skolen - Debatindlæg Rie Brandenborg