Gode råd fra NLP´ens verden, hvis man vil bryde med gamle uhensigtsmæssige vaner

Af Millie Weng, studerende på Hypnose Skolen, Kandidat i socialvidenskab og psykologi fra Roskilde Universitet.

Ind i mellem rammes de fleste mennesker af et ønske om at ændre en vane. Det kan være at man gerne vil spise mere sundt, stoppe med at ryge, bruge mindre tid på sin mobil, tænke flere positive tanker, være mindre stresset eller noget helt sjette. Inden for Hypnoterapi og NLP beskæftiger man sig netop med, hvordan man kan skabe forandring i sindet og derved bryde mønstre og ændre vaner.

Derfor kan man også trække mange god råd ud af disse terapeutiske retninger, som man selv kan bruge når man gerne vil ændre sine vaner.

Samtidig er der også god professionel hjælp at hente inden for NLP – (Neuro Lingvistisk Programmering) og Hypnoterapi og derfor ser man også, at mange opsøger Hypnoterapeuter, når de fx vil stoppe med at ryge. Selvom man kan arbejde med mange ting selv, kan der også være situationer, hvor professionel hjælp kan være afgørende for at nå sine mål.

Hold fokus på, hvad du gerne vil

At ændre vaner handler bl.a.om at ændre fokus. I den forbindelse har mange mennesker, som gerne vil ændre vaner, en klar ide om hvad det er de ikke længere vil. Dog er det ikke altid, at de egentlig ved, hvad det er de gerne vil i stedet. Det svarer lidt til at gå og lede efter noget, som man ikke ved hvad er – så kan man altså gå og lede længe.

For at ændre en vane må man altså stille skarpt på hvad det er man gerne vil i stedet og holde sit fokus her. At det forholder sig sådan, er der flere grunde til. For det første er det svært at slippe en vane, hvis man stadig fokusere på den.

Det kan være at man har drukket meget sodavand og er kommet til den konklusion, at nu er det nok. Hvis man så prøver at bryde vanen ved at fortælle sig selv at man ikke skal drikke sodavand, så sker der faktisk det at man konstant minder sig selv om det at drikke sodavand og det er ikke lige frem motiverende, tvært i mod. Fokus er altså stadig på sodavand eller cigaretter eller hvad det nu kunne være, og det er faktisk ret svært at slippe noget man stadig fokuserer på.

Inden for NLP og Hypnose er man i forlængelse her af, særligt opmærksomme på ordet IKKE. Ordet ”ikke” er nemlig et spøjst ord som vores bevidste del af hjernen godt forstår, mens vores ubevidste del af hjernen ikke registrer det på samme måde.

Vores hjerne går målrettet efter det indre billede / forestilling som vi danner i forbindelse med det vi siger til os selv. Når vi siger til os selv: ”Jeg har ikke lyst til at ryge, jeg har ikke lyst til at ryge”, danner hjerne netop en forestilling om at ryge. Dette opfattes derfor af vores ubevidste sind som om vi fortæller os selv, at vi har lyst til at ryge. Når man formulerer sit mål, er det derfor en god ide at undlade at bruge ordet ”ikke” og i stedet formulere et positivt mål. For det andet er det svært at se målet for sig, hvis man ikke ved hvad man vil i stedet.

Målet skal derfor både være positivt og specifikt. Gerne det at ville være fx sund, er altså et positivt mål hvor man har fjernet fokus fra hvad det man ikke vil. Det er dog ikke særlig specifikt og for at nå målet må man altså stille sit fokus endnu skarpere. Når målet er skarpt, er vejen dertil nemlig også meget skarpere. For at komme i mål, må man altså kunne se hvilken vej man skal.

For nogen mennesker vil det fx at være sund, betyde en ting, mens det for andre skaber nogle hent andre associationer. Så hvis du gerne vil være sund, hvad betyder det så for dig og hvad er realistisk for dig lige nu?

Associer dig ind i målet

Når man har et positivt, specifikt og realistisk mål, så prøv at forestille dig at du allerede er der. Hvordan føles det? Ofte vil det føles rart, og man kan opleve hvor mange andre positive ting det faktisk ville føre med sig at nå sit mål. Prøv at være lidt i målet og mærk hvor stor en forandring det vil gøre for dig på alle plan. Inden for NLP er man meget optaget af motivation, og det at forestille sig og se sig selv være i mål er netop motivationsfremmende.

Det gør det nemmere at se den store sammenhæng som ens mål også er en del af.

Alting taler altså ind i en større helhed, og der er ikke mange som fx bare stopper med at ryge for at gøre det. Det taler ind i en større sammenhæng og når man begynder at kunne trække disse tråde, vil målet være lettere at nå. Det at arbejde med sig selv handler om at skabe bevidsthed. Måske har du også hørt vendingen: ”Fake it til you make it”.

Det kan lyde negativt og det er ikke fordi man skal være falsk, lyve eller spille skuespil, men der er alligevel noget brugbart at hente i udtrykket.

Hvis du forestiller dig, hvordan du ville gøre, være, tænke osv. når du er i dit mål og tænker om det i nutid frem for fremtid, vil du opleve at målet faktisk lettere kommer til dig. Netop fordi du allerede er i gang med at skabe forandring og fordi du ikke skubber det foran dig ved at omtale det som fremtid.

Firkantet set kan man sige, at hvis du altid taler om dine mål som fremtid, vil de forblive i fremtiden og ikke manifestere sig i nutiden.

Øv dig i at ændre vaner og se at du kan skabe forandring

Nogle gange er de vaner vi gerne vil ændre dybt indlejrede i os og kæmpe store. Når vi ændrer en vane er den manøvre vi laver faktisk det samme som at øve os i at ændre vaner. Det betyder at man faktisk kan hjælpe sig selv ved at øve sig i at ændre sine vaner.

Det kan derfor være en ide at prøve at blive bevidst om, hvad man ellers har af vaner, uden at dømme dem. Det kan fx være at man altid sidder på den samme stol ved spisebordet.

Det er der ikke noget rigtigt eller forkert i, men hvis man bryder denne vane, er man faktisk i gang med at øve sig i at bryde sine vaner. Det kan derfor være en ide at begynde at bryde de små og nemme vaner for at opleve at man faktisk kan skabe forandring og dermed bedre kunne bryde de mere fastforankrede og betydningsfulde vaner.

Vær omsorgsfuld og husk at man også tager ansvar og skaber forandring ved at søge hjælp

Den måske allervigtigste ting når man arbejder med sig selv er, at huske at være omsorgsfuld over for sig selv. At arbejde med sig selv handler om udvikling og der er bestemt ingen mennesker som vokser af at blive slået i hovedet med kritik. Tvært i mod. Husk derfor at rose dig selv og klappe dig selv på skulderen.

Måske lykkes det hele ikke lige med det samme, men så ros dig selv for, at have udfordret dig selv, at have gjort det så godt du kunne, at du prøvede og at du faktisk gerne ville, eller hvad det nu kunne være.

Lige meget hvad, så kan man altid finde noget i situationen, som man kan rose sig selv for. Nogen gange skal man måske bare forestille sig at man er sit eget barn, en ven/veninde eller lignende for at smide den hammer man ellers slår sig selv i hovedet med, men som man ikke kunne finde på at hive frem over for andre. Vi er nemlig ofte vores egne værste kritikere.

En anden rigtig vigtig ting når det kommer til det med at arbejde med sig selv er, at det altid er okay at søge hjælp og at det i mange situationer er den bedste gave man kan give sig selv og det største ansvar man kan tage.

Nogen mennesker ser det som en fallit erklæring, men hvis man ikke er terapeut kender man jo ikke alle de fantastiske værktøjer. At søge hjælp er også at gøre noget, at tage ansvar og skabe forandring.

Terapeutlisten

Her kan du finde hjælp

Har du brug for hjælp til at ændre en vane eller brug for anden form for hjælp, kan du finde nogle af Danmarks bedst uddannede NLP-og Hypnoterapeuter samt Hypnose Psykoterapeuter på skolens terapeutliste.
Terapeutlisten