Artikel publiceret på fyens.dk d. 19. februar 2017

Link til artikel: http://www.fyens.dk/middelfart/Ny-uddannelse-aabner-i-Middelfart/artikel/3124543

Borgmestergaarden i Havnegade bliver foreløbigt tilholdssted, når Hypnose Skolen & Psykoterapeut Akademiet åbner afdeling i Middelfart til april.

Middelfart: Det hører til sjældenhederne, at der dumper en ny uddannelse ned i en by af Middelfarts størrelse, og vel er det heller ikke en ny, stor politiskole.

Men mindre kan også gøre det.

Hypnose Skolen & Psykoterapeut Akademiet har i forvejen afdelinger i Aarhus og København, og 6. april åbner skolen afdeling i Middelfart. Nærmere bestemt i Borgmestergaarden på Havnegade, hvor man i første omgang lejer sig ind.

– På længere sigt vil vi gerne leje lokaler et andet sted i byen, men først skal vi bruge tid på at finde de rigtige, siger indehaver Rie Brandenborg.

I efteråret blev skolen det første, godkendte registrerede uddannelsessted i Danmark med ret til at anvende betegnelsen “Reg. Psykoterapeutisk Uddannelse” i forbindelse med dens uddannelser. Middelfart er valgt på grund af beliggenheden.

– Foruden at være et fantastisk dejligt sted, så ligger byen også geografisk perfekt for os. Jeg har haft en oplevelse af, at potentielle studerende fra Fyn og Sønderjylland har fravalgt os. Nu kommer vi tættere på dem, kan man sige.

Optræk til to hold

Rie Brandenborg kalkulerer umiddelbart med at oprette hold to gange årligt i Middelfart. Sædvanligvis består et hold af 7-12 studerende.

– Jeg glæder mig til også i Middelfart at vise, hvor stærkt et terapeautisk værktøj hypnose kan være kombineret med Neuro Lingvistisk Psykologi. Med hypnose etableres der direkte adgang til det ubevidste sind, som rummer alle løsninger og ressourcer. Som terapeutisk metode skabes der dybe og varige forandringer inden for såvel adfærdsproblemer som følelsesmæssige udfordringer, der relaterer til for eksempel depressioner, angst, sorg med mere, siger Rie Brandenborg.

Hun fortæller, at skolen er godkendt af FaDP, Foreningen af Danske Psykoterapeuter, og opfylder dermed kravene som er godkendt af Sundhedsstyrelsen. FaDP er den eneste psykoterapeutiske brancheforening der er godkendt af Styrelsen for Patientsikkerhed (tidl. Sundhedsstyrelsen) til at registrere Psykoterapeuter og uddannelsessteder.

Artiklen er skrevet af Henrik Larsen.